DEPO2015

Facebook Twitter Youtube Instagram

Boundaries: biography

V rámci fotosympozia Boundaries: biography představí své práce i studenti ateliéru Fotografie.

Fakulta designu a umění Ladislava Sutnara Západočeské univerzity s hrdostí oznamuje, že proběhne 11. ročník Mezinárodního fotografického sympozia a výstavy Boundaries. V rámci fotosympozia Boundaries: biography představí své práce i studenti ateliéru Fotografie.

Tento každoroční projekt probíhá od roku 2018 pod taktovkou kurátora Jana Van Woensela, který do něj zapojil témata, jakými jsou hranice času, poetika konfliktu nebo integrovaná fotografie. Téma roku 2022 zní biografie.

„(…) minulost je vnímána z perspektivy, která je produktem naší současné společnosti, a v důsledku toho se biografické pravdy neustále posouvají.“ Hermione Lee v pořadu „The Art of Life: Are Biographies Fiction?“, The Institute of Art and Ideas, 2014.

Biografie v současné době vznikají o nejrůznějších lidech a ve všemožných druzích médií. Podle historika Roberta Gerwartha současné publikum stále více zajímají komplexní profily záporných postav, jako je Reinhard Heydrich, jehož biografii Gerwarth vydal v roce 2011 pod názvem „Reinhard Heydrich – Hitlerův kat“. Zatímco životopisci jako Gerwarth bádají, rekonstruují životní cesty dané osoby a vysvětlují kontext a motivace činů, čímž oživují společenské a politické prostředí minulosti, umělci často životy a události zpracovávají jako fikci. To možná nesouvisí ani tolik se záměry jednotlivých umělců, jako spíše se základním a nevyhnutelným procesem přetváření života a událostí do uměleckých děl. Jaký je rozdíl mezi namalovaným a vyfoceným autoportrétem? Do jaké míry je obraz ovlivněn rukou tvůrce? Malba vždy vypráví příběh obrazu (co je vyobrazeno) i procesu (jak je to vyobrazeno). Fotografie obdobně využívá formy manipulace, které mohou zachycený objekt znázornit fiktivně. Pokud tvorba obrazu vyvolává otázky ohledně jeho objektu, tématu, prostředí, kompozice, světla, atmosféry a techniky, není pak každý obraz klamem, jak v roce 1929 provokativně tvrdil belgický surrealista René Magritte v díle „Zrada obrazů“? Pokud je pravdou, že umění podporuje reflektivní, metaforický, interpretativní, koncepční, spontánní (…) pohled na svět, jak potom může umělec pracovat s biografií jako žánrem? A jak potom publikum takové umělecké dílo čte? Je faktičnost důležitá, nebo toužíme po fikci?

Letošní 11. ročník Mezinárodního fotografického sympozia a výstavy Boundaries: biography se zaměřuje na příběhy a meta-příběhy, identifikaci a alter ega, realitu a fikci, rekonstrukci a dekonstrukci, proces a čas.

 

Výstava studentů fotografie v GAFA

3. 11. – 4. 12. 2022, 10:00 - 18:00, vstup zdarma

Vernisáž středa 2. 11. od 18:00 hod.

 

Výstava v Galerii Ladislava Sutnara

16. listopadu – 23. prosince 2022

Vernisáž: středa 16. listopadu od 18:00 hod.

 

Symposium, Fakulta designu a umění Ladislava Sutnara

30. listopadu, 1. a 2. prosince 2022

 

Publikace

Texty kurátorky Kateryny Tsyhykalo a kurátora Jana Van Woensela